fbpx

5 tévhit a cukorbetegségről – 1. rész

2018. 11. 20. | Cukorbetegség | 0 hozzászólás

Rengeteg tévhit van a cukorbetegséggel kapcsolatban, ezért a tévhitek sorozatban megcáfolom nektek mindet.

1. A cukorbetegség oka a túl sok édesség

Nagyon sokan hiszik azt, hogy a cukorbetegséget a sok édesség fogyasztása okozza.

Igazából a cukorbetegség kialakulásához több életmódbeli tényezőnek és a genetikai hajlamnak is jelen kell lennie. Ezek közé tartozik például az elhízás, a mozgásszegény életmód, az egészségtelen étrend.

Az édesség megnöveli a cukorbetegség kialakulásának kockázatát, de nem egyedüli okozója annak. Ettől függetlenül az csoki és sütievés visszafogása mindenki számára egy egészséges döntés lehet, úgyhogy ne egyetek túl sokat!

2. Az inzulin hizlal

Nagyon gyakori tévhit, hogy az inzulin hizlal. Valójában nem az inzulin hizlal önmagában, hanem a túl sok szénhidrát, amihez muszáj beadni a túl sok inzulint is.

Általában 2-es típusú cukorbetegek esnek abba a hibába, hogy fogyniuk kellene, de nem tudnak, mert csak arra figyelnek, hogy a vércukorszintjük rendben legyen, és ezt könnyen meg lehet oldani a szénhidrátra beadott megfelelő (sok) mennyiségű inzulinnal. Ha sok szénhidrátot eszünk, sok inzulint is kell dnunk, ekkor a vércukorszintünk rendben lesz, de az összkalóriabevitelük túl magas lesz, ami további hízáshoz vezet.

Tehát nem az inzulin hizlal, hanem a túl sok szénhidrátra beadott túl sok inzulin együtt!

3. A 2-es típusú diabétesz csak elhízott embereket érint

Sokan gondolják, hogy a 2-es típusú cukorbetegség csak elhízott embereket érint.

A 2-es típusú cukorbetegek döntő többsége tényleg túlsúlyos, de léteznek kifejezetten vékony testalkatú 2-es típusú cukorbetegek is. Esetükben a betegség kialakulásában nem feltétlenül játszik szerepet a helytelen táplálkozás, csak a genetikai hajlam.

4. A cukorbetegek csak diabetikus élelmiszereket ehetnek

A leggyakoribb tévhit, hogy a cukorbetegek csak speciális diabetikus élelmiszereket ehetnek!

Valójában nincs különbség az egészséges embereknek ajánlott egészséges étrend, és a cukorbetegeknek javasolt étrend között azzal a különbséggel, hogy a cukorbetegeknek kiemelten oda kell figyelniük a szénhidrátok mennyiségére. Az egészséges embereknek ugyanúgy kellene figyelnie az összkalóriabevitelre, optimális mennyiségben fogyasztani fehérjéket, zsírokat és szénhidrátokat.

Mindenkinek kerülnie kell a gyorsan felszívódó szénhidrátokat, mint a nem teljes kiőrlésű lisztek és minden ebből készült pékáru, a tészták, sütemények. A cukor fogyasztása senkinek nem ajánlott, helyette biztonságos édesítőszereket érdemes fogyasztani, mint az eritritol vagy a stevia.

A gyümölcsök fogyasztása egészséges a rost és vitamintartalom miatt, de a túlzott cukorbevitel hízáshoz vezethet, a túlzott fruktózbevitel pedig zsírmájat okozhat. A zöldségek fogyasztása nagyon fontos, mert magas rost és vitamintartalommal rendelkeznek, és sok esetben alacsony a szénhidráttartalmuk.

A húsok és a tojás a magas fehérjetartalom és ideális aminosav profil miatt nagyon fontos fehérjeforrások mindenki számára.

5. A cukorbetegség az elhízott öregek betegsége

Gyakori tévhit, hogy a cukorbetegség az elhízott öregek betegsége.

A cukorbetegek nagy része 2-es típusú cukorbeteg, ami jellemzően idősebb korban, a helytelen táplálkozás, elhízottság és genetikai hajlam miatt alakul ki.

Viszont az 1-es típusú cukorbetegeknél fiatalkorban alakul ki a betegség, és nem az elhízottság miatt, hanem mert autoimmun folyamatok miatt elpusztulnak az inzulintermelésért felelős bétasejtek a hasnyálmirigyben. Így a cukorbetegek egy része, akik 1-es típusúak, lehetnek vékonyak, és már fiatalkorban elkezdenek együtt élni ezzel a betegséggel.

Ti találkoztatok már a fenti tévhitek valamelyikével? Vagy esetleg valami mással? Írjátok meg kommentben!

Iratkozzatok fel a blogra, kommenteljetek, illetve kövessetek Instagramon, Facebookon és YouTube-on is!

Share This