fbpx

A koronavírus halálosabb, mint a cukorbetegség

2020. 07. 24. | Cukorbetegség | 0 hozzászólás

A COVID a semmiből jött és az egyik vezető halálokká lépett elő nyár közepére, és mindjárt beelőzi a cukorbetegséget is. Mi ebből a tanulság cukorbetegek és inzulinrezisztensek számára?

Most megy éppen körbe az interneten egy animált adatvizuálizáció, azaz mozgó grafikon, ami a vezető halálokokat mutatja idén év elejétől egészen a jelen napjaikig. Ebből az látszik, hogy a vezető halálozási okok a következők voltak:

  1. Keringési rendszer megbetegedései
  2. Rák
  3. Demencia
  4. Cukorbetegség
  5. Tuberkolózis

Viszont most az év elején a semmiből megjelenve, rakétaként kezdett el fölfelé kúszni a vezető halálozási okok listáján a koronavírus, kedves COVID barátunk, és július közepére egyből a 6. helyre lépett elő, és valószínűleg hamarosan meg is fogja előzni a cukorbetegséget.

Mi ebből a tanulság cukorbetegek és inzulinrezisztensek számára?

Önmagában az, hogy jön a COVID, az para, de azt tudjuk, hogy a cukorbetegek kiemelten veszélyeztetettek .

A koronavírus leginkább az idősekre és valamilyen krónikus betegségben szenvedőkre életveszélyes, mint magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegség, májbetegség, légzőszervi betegség, daganatos betegség, és ezek közül kiemelten kockázatosak a cukorbetegek és az inzulinrezisztenciában szenvedők. Az ok egyszerű: a tartósan magas vércukorszint jelentősen megnöveli a fertőzések esélyét, mivel ekkor csökken a szervezet védekező képessége.

Leggyakrabban csak láz, köhögés, légszomj, izomfájdalom és fáradékonyság figyelhető meg mint a koronavírus (COVID-19) tünetei, ritkábban alakul ki tüdőgyulladás, heveny légzési elégtelenség, vérmérgezés, keringési vagy több szervi elégtelenség, de ezek cukorbetegség és inzulinrezisztencia esetén kiemelt kockázattal alakulhatnak ki rosszul kezelt cukorbetegség és inzulinrezisztencia, azaz magas vércukorszint esetén.

Mit tegyél, hogy ne kapd el a koronavírust (COVID-19) cukorbetegség vagy inzulinrezisztencia esetén?

  • Figyelj oda a vércukorszintre, mérj rendszeresen vércukorszintet, az 5-ös tartomány a cél mindig (étkezés előtt és utána 1,5-2 órával)!
  • Ha vércukorszintet mérsz, mindig fertőtlenítsd a kezedet alkohollal, alkoholos kézfertőtlenítővel, vagy mosd meg alaposan szappannal!
  • A vércukormérő szettedet és az inzulin penedet pár naponta fertőtlenítsd alkohollal vagy fertőtlenítővel!
  • Tartsd a diétádat, étkezz egészségesen, hogy megfelelő mennyiségű tápanyag, vitamin, ásványi anyag jusson a szervezetbe, ez erősen tartja az immunrendszeredet!
  • Sportolj, mozogj, mert az egyrészt erősíti az immunrendszert, másrészt segít a jó vércukorértékek elérésében! Sportolás közben részesítsd előnyben azokat a sportokat, ahol nem vagy emberek között (például futás, biciklizés egyedül).
  • Rendszeresen moss kezet szappannal!
  • Használj legalább 60%-os alkoholtartalmú kézfertőtlenítőt!
  • Tarts 1,5-2 méter távolságot az emberektől!
  • Fertőtlenítsd gyakran a közös használatú tárgyakat!
  • Ne nyúlj a szemedhez, orrodhoz, szádhoz!
  • Tüsszentéskor/köhögéskor használj zsebkendőt, vagy tüsszents a könyökhajlatodba!
  • Ha teheted, maradj otthon!
  • Ha mégis muszáj elmenni otthonról, cukorbetegként és inzulinrezisztensként hordj maszkot! Az igazán védettséget adó maszkot a P100 vagy FFP3-as jelölésűek, de az eldobható, gyógyszertárban és drogériákban kapható maszkok, vagy akár a házi készítésű, mosható maszkok is jók lehetnek. Nagy vita van a maszkök körül, hogy mennyire van értelme hordani őket, vagy mennyire nem (elméletileg a betegség elkapásától kevésbé véd, mint a továbbadásától), de az tuti, hogy ártani nem fog, és valószínűleg tud lenni védelmező hatása.

Ti mennyire féltek a koronavírustól? Mit tesztek, hogy ne kapjátok el a COVID-ot? Van a környezetetekben koronavírusos megbetegedés?

Iratkozzatok fel a blogra, kommenteljetek, illetve kövessetek InstagramonFacebookon és YouTube-on is!

Share This